In dit artikel 18 Sloopauto tips – Hoe breng je een auto naar de sloop? Is je auto aan het einde van zijn leven, niet meer te repareren of zijn de kosten van de reparaties hoger dan je auto nog waard is, dan wordt het tijd om afscheid te nemen van je sloopauto en hem naar de sloop te brengen. Of liever gezegd: “Het door RDW erkende demontagebedrijf“. Hoe dat precies in zijn werk gaat, wat de waarde is en wat er allemaal bij komt kijken, vertel ik in onderstaande sloopauto tips.

18 Sloopauto Tips – Alles over je auto naar de sloop brengen

Inhoud Sloopauto Tips:

  1. Sloopauto statistieken
  2. Wanneer is je auto rijp voor de sloop?
  3. Wordt na een technisch total loss mijn auto een sloopauto?
  4. Welke papieren heb ik nodig voor een sloopauto?
  5. Hoe breng ik een sloopauto zonder kentekenplaat naar een demontagebedrijf?
  6. Kan ik een onvolledig voertuig naar de sloop brengen?
  7. Krijg ik altijd een vrijwaringsbewijs van mijn sloopauto?
  8. Wat kan er mis gaan bij een sloopauto zonder vrijwaringsbewijs?
  9. Moet ik zelf de verzekering opzeggen van een sloopauto?
  10. Wordt de motorrijtuigenbelasting automatisch stopgezet?
  11. Welk merk sloopauto is het meest populair?
  12. Overzicht van meest afgemelde sloopauto’s in 2018
  13. Wat doet een demontagebedrijf met mijn sloopauto?
  14. Hoe milieuvriendelijk wordt mijn sloopauto gesloopt?
  15. Wat is de waarde van mijn sloopauto?
  16. Worden materialen van mijn sloopauto hergebruikt?
  17. Welk demontagebedrijf kies ik voor mijn sloopauto?
  18. Conclusie

Tip #1: Sloopauto statistieken

Allereerst enkele Sloopauto statistieken, zodat je weet waar we het over hebben. Een auto gaat in Nederland gemiddeld ongeveer 18 jaar mee. Per jaar worden er ongeveer 230.000 auto’s afgemeld voor demontage. Een sloopauto kan (op enkele voertuigsoorten na) alleen door een RDW erkend demontagebedrijf worden gesloopt. Zij zorgen ervoor dat de registratie in het kentekenregister van de RDW wordt beëindigd, zodat het voertuig niet meer op je naam staat. Sinds 1997 lukt het de autodemontagesector om minstens 85 procent van het totaalgewicht van alle sloopauto’s zinvol opnieuw te gebruiken. Sinds 2010, ruim voordat het in 2015 Europees verplicht werd, lukt dat al voor ruim 95 procent en sinds 2016 zelfs meer dan 98 procent. Anno 2019 recyclen we in Nederland afgedankte auto’s tot 98,4 procent van het gewicht. Wat overblijft van je oude auto, past nu in een boodschappentas.

<< terug naar overzicht

Tip #2: Wanneer is je auto rijp voor de sloop?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je auto rijp is voor de sloop. De meest voor de hand liggende is dat je opeens grote stukken krijgt aan je geliefde oude auto. Een voorbeeld hiervan is een kapotte versnellingsbak of de injectie gaat kapot. Het kan ook zijn dat het plaatwerk in de carrosserie zo slecht is geworden dat dit gerepareerd moet worden. De kosten voor dergelijke grote reparaties kunnen nog al eens snel in de duizenden euro’s lopen. Als je oude auto dan nog maar €1000 euro waard is, loont het zich niet meer om dat nog te laten repareren. Op dat moment kun je beter eieren voor je geld kiezen en besluiten om van je auto een sloopauto te maken.

Wanneer is je auto rijp voor de sloop?

<< terug naar overzicht

Tip #3: Wordt na een technisch total loss mijn auto een sloopauto?

Dat is mogelijk. Ook een nieuwere auto kan een sloopauto worden. Mocht je een groot ongeluk krijgen met je nieuwe auto, dan kan de schade aan de carrosserie zo groot zijn dat het niet meer te repareren valt. Je nieuwe auto kan zo een sloopauto worden. In dit geval spreken we van een technisch total loss. Een auto is total loss is als de reparatiekosten zijn hoger dan de waarde van de auto, bepaald door de dagwaarde van je auto (voor het ongeluk) en de restwaarde (na het ongeluk). Overigens kunnen alleen een schade-experts een auto total loss verklaren.

<< terug naar overzicht

Tip #4: Welke papieren heb ik nodig voor een sloopauto?

Komt je auto niet meer door de APK of zijn de kosten voor reparatie van je auto te hoog, dan kun je deze sloop naar de sloop brengen. Het slopen van je sloopauto kan alleen bij een door RDW erkend demontagebedrijf worden uitgevoerd. Na afspraak kan je auto worden afgehaald door het sloopbedrijf. Wat je dan mee moet nemen is het complete kentekenbewijs of kentekencard met de tenaamstellingscode. Heeft je sloopauto geen (of geen volledig) papieren kentekenbewijs meer of geen kentekencard met tenaamstellingscode, dan kunt u een zogenoemde ‘demontagecode’ aanvragen. Met deze demontagecode kun je bij een RDW erkend demontagebedrijf de sloop alsnog laten uitvoeren. Je moet dan ook een geldig legitimatiebewijs meenemen. Hier kunt je een ‘Demontagecode aanvragen’.

<< terug naar overzicht

Tip #5: Hoe breng ik een sloopauto zonder kentekenplaat naar een demontagebedrijf?

Mocht je aan sloopauto een kentekenplaat ontbreken of helemaal geen kentekenplaten meer hebben, dan kun je deze toch naar de sloop brengen. Breng je het voertuig op een trailer naar het demontagebedrijf? Dan hoef je geen nieuwe kentekenplaten te kopen. Geef dan wel vooraf aan het demontagebedrijf aan dat een kentekenplaat of beide kentekenplaten ontbreken. Mocht je de sloopauto rijdend naar het demontagebedrijf willen brengen, dan moet je toch eerst nieuwe kentekenplaten kopen. Zonder kentekenplaten mag je namelijk niet met het voertuig rijden, ook niet met een sloopauto.

<< terug naar overzicht

Tip #6: Kan ik een onvolledig voertuig naar de sloop brengen?

Jam het is ook mogelijk om een onvolledige sloopauto naar een demontagebedrijf te brengen. Let dan wel op want niet alle demontagebedrijven accepteren een dergelijke incomplete auto. Vraag dit vooraf dus altijd eerst even na. De enige voorwaarde die dan gesteld wordt is dat het Voertuigidentificatienummer (VIN) nog in het voertuig (of in een voertuigonderdeel) aanwezig is. Dit nummer wordt ook wel chassisnummer of framenummer genoemd. Dit nummer geeft het voertuig een unieke identiteit. Het is de “vingerafdruk” van je sloopauto en staat ingeslagen of gegraveerd in een vast deel van het voertuig. Is dit aanwezig, dan kun je het naar de sloop brengen.

Sloopauto's opgestapeld

<< terug naar overzicht

Tip #7: Krijg ik altijd een vrijwaringsbewijs van mijn sloopauto?

Als je een sloopauto naar een erkend RDW sloopbedrijf brengt, dan wordt al het papierwerk netjes voor je geregeld. Deze bedrijven zijn namelijk gemachtigd via de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) om een kenteken over te schrijven. Zodra je afgedankte auto binnenkomt, meldt het bedrijf deze af bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Jij krijgt dan een vrijwaringsbewijs en de auto krijgt een ORAD-melding: een Online Registratie AutoDemontage. De medewerker meldt je kenteken af bij de RDW en geeft je een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat je registratie bij de RDW is beëindigd. Let er dus goed op dat je het vrijwaringsbewijs ontvangt.

<< terug naar overzicht

Tip #8: Wat kan er mis gaan bij een sloopauto zonder vrijwaringsbewijs?

Zonder vrijwaringsbewijs blijft de auto op jou naam geregistreerd en ben je verantwoordelijk voor het voertuig met alle gevolgen van dien. Na het vrijwaren ben jij de oud-eigenaar en niet meer verantwoordelijk voor verplichtingen zoals wegenbelasting, autoverzekering, apk en bekeuringen voor dit kenteken. Jij bent dan niet meer de kentekenhouder. Het is belangrijk om dit vrijwaringsbewijs goed te bewaren als bewijs dat de sloopauto niet meer van jou is.

<< terug naar overzicht

Tip #9: Moet ik zelf de verzekering opzeggen van een sloopauto?

Ja, dit is eigenlijk het enige dat je zelf moet doen. Ook in dit geval is het belangrijk dat je een vrijwaringsbewijs hebt van je sloopauto. Met dit vrijwaringsbewijs kun je namelijk meteen aantonen dat de auto niet meer in jouw bezit is en kun je de autoverzekering opzeggen. Hiervoor heb je ook de meldcode van de auto nodig. Veel verzekeraars zullen al betaalde premie terugstorten en de polis beëindigen. Sommige maatschappijen houden hierbij administratiekosten in. Dit kun je het beste even navragen bij je verzekeringsmaatschappij.

<< terug naar overzicht

Tip #10: Wordt de motorrijtuigenbelasting automatisch stopgezet?

Ja! Breng je een auto naar de sloop, dan hoef je de motorrijtuigenbelasting niet zelf stop te zetten. Het demontagebedrijf schrijft het kenteken over op hun naam en je ontvangt als bewijs hiervan het vrijwaringsbewijs. Als jouw registratie in het kentekenregister is beëindigd, stopt de motorrijtuigenbelasting automatisch. Tevens vervalt de (eventuele) APK-plicht.

<< terug naar overzicht

Tip #11: Welk merk sloopauto is het meest populair?

In 2018 bleek dat volgens ARN (expert op het gebied van autorecycling) de Ford Ka te zijn. In Nederland volgen we alle auto’s via een goed sluitend systeem Via ORAD. Hier worden auto’s afgemeld. Doordat we dit zo nauwkeurig volgen weten we ook precies hoeveel auto’s er gerecycled zijn in 2018 en welk type auto het vaakst werd afgemeld voor demontage en dus het meeste naar de sloop werd gebracht. Daaruit blijkt dat de Ford Ka het meest werd afgemeld, gevolgd door de Ford Focus en de Volkswagen Polo op nummer drie.

<< terug naar overzicht

Tip #12: Overzicht van meest afgemelde sloopauto’s in 2018:

Onderstaand het overzicht van meest afgemelde sloopauto’s in 2018 volgens ORAD:

Auto type Aantal afmeldingen in 2018
1.    Ford Ka 8124
2.    Ford Focus 6506
3.    Volkswagen Polo 6256
4.    Renault Megane Scenic 5794
5.    Opel Corsa 5623
6.    Fiat Punto 5359
7.    Volkswagen Golf 5153
8.    Renault Twingo 4872
9.    Renault Clio 4562
10.  Opel Astra 4408

<< terug naar overzicht

Tip #13: Wat doet een demontagebedrijf met mijn sloopauto?

Zodra de auto bij een demontagebedrijf binnen komt gaan ze er meteen mee aan de slag. Veel onderdelen aan een auto, zoals een dynamo, koplampen, versnellingsbak en startmotor zijn na reiniging en eventuele revisie geschikt voor hergebruik. Deze worden bij het demontagebedrijf opgeslagen en verkocht. Daarna verwijdert de monteur diverse materialen die geschikt zijn voor recycling. Dit zijn de banden, accu en alle vloeistoffen waaronder brandstof en koelvloeistof. Mocht je auto airconditioning hebben, dan wordt het koudemiddel hiervan onder druk verwijdert via een gesloten afzuigsysteem. Gespecialiseerde recyclingbedrijven zamelen al deze materialen in en verwerken ze tot grondstoffen voor nieuwe producten. Het kale wrak gaat tot slot naar het shredderbedrijf.

Video: Wat gebeurt er bij het autodemontagebedrijf? –ARN

<< terug naar overzicht

Tip #14: Hoe milieuvriendelijk wordt mijn sloopauto gesloopt?

Tegenwoordig worden sloopauto’s zeer milieuvriendelijk gesloopt. Men spreekt dan ook eigenlijk niet meer van slopen maar demonteren. Het is al lang niet meer zo dat de oude wrakken liggen weg te rotten en olie weg lekt op schimmige modderige achteraf terreinen. De oude sloopbedrijven zijn uitgegroeid tot een moderne demontagebedrijven, waar de vloeistoffen netjes worden afgevoerd en bruikbare onderdelen worden doorverkocht. Wat over blijft gaat naar shredderbedrijven. De restmaterialen van het shredderbedrijf komen weer in de PST-fabriek van ARN in Tiel terecht. Hier worden nog bruikbare grondstoffen onttrokken uit het restmateriaal middels een indrukwekkende grote machine. Op deze manier werd in 2018 maar liefst 98,4% van alle afgedankte auto’s hergebruikt. Zo krijgt ook jou sloopauto weer een tweede leven.

Video: De autorecyclingketen

Meer dan 98% van een auto duurzaam gerecycled, hoe doen we dat? – ARN:

<< terug naar overzicht

Tip #15: Worden materialen van mijn sloopauto hergebruikt?

De bruikbare onderdelen die na inspectie nog goed zijn, zoals koplampen, bumpers, uitlaten, autogordels, accu’s, autobanden, motor-onderdelen en wat er nog meer aan je sloopauto zit, worden verkocht. De gerecyclede materialen vinden hun weg in tal van nieuwe toepassingen. De toepassingen zijn zeer divers. Bijvoorbeeld basisolie voor de productie van smeermiddelen en een zuiver glycol voor onder andere de productie van nieuwe koelvloeistof. Uit het gerecyclede plastic worden nieuwe Renault bumpers gemaakt. De mineralen uit afgedankte auto’s vindt je bijvoorbeeld terug in straatnaamborden.

Kunststofrestmateriaal van sloopauto’s

Met het kunststofrestmateriaal van sloopauto’s is het mogelijk om planken, palen en balken voor kantbeschoeiing en damwanden te maken. Deze kunststof kantbeschoeiing gaat naar verwachting 40 jaar mee. Andere toepassingen zijn o.a. utiliteitsbouw, tuininrichting, campings, scheepvaart en agrarische sector. Grondstoffen die we nodig hebben voor onze consumptiegoederen zijn niet onbeperkt beschikbaar. Door recycling en hergebruik van sloopauto’s voorkomen we de uitputting van de plaats waarvan wij als mens volledig afhankelijk zijn: onze aarde.

Video: Wat gebeurt er bij de shredder?

<< terug naar overzicht

Tip #16: Wat is de waarde van mijn sloopauto?

Hoeveel geld je sloopauto kan opleveren als je hem naar de sloop brengt, is afhankelijk van een aantal factoren. De vergoeding die je doorgaans krijgt is de prijs die je sloopauto nog aan oud ijzer oplevert. Als particulier zal je niet veel voor je oud ijzer krijgen en kun je het gratis aan de straat neerleggen of naar de handelaar brengen. Het demontagebedrijf kan hier ook niet rijk aan worden, maar krijgt door de grote hoeveelheid er wel nog wat voor terug. Afhankelijk van het gewicht van de auto krijg je normaal ergens tussen de €50 en €125. Heb je nog vrij nieuwe banden of een zeer goed uitziend interieur, dan kun je misschien nog een paar tientjes extra krijgen.

Waardevolle auto-onderdelen

Waar de demontagehandelaar wel nog iets aan kan verdienen is waardevolle onderdelen. Mocht je sloopauto van een populair merk zijn of unieke uitvoering en nog waardevolle auto-onderdelen bevatten, dan kan het best zijn dat het auto-demontagebedrijf je meer geld geeft voor je sloopauto. Dit is iets wat je moet uit onderhandelen. Hiervoor zijn helaas geen richtlijnen of online tools beschikbaar, maar is afhankelijk van marktwerking. Wil je weten wat je sloopauto waard is? Neem dan gerust contact met ons op. Wij doen altijd een goed en eerlijk bod.

<< terug naar overzicht

Tip #17: Welk demontagebedrijf kies ik voor mijn sloopauto?

Een sloopauto kan (op enkele voertuigsoorten na) alleen door een RDW erkend demontagebedrijf worden gesloopt. Kies je voor Van Rijn & Co als erkend RDW demontagebedrijf, dan weet je dat de sloop van je auto in goede handen is. Zij demonteren sloopauto’s volgens de strengste KZD richtlijnen en eisen. Hun moderne en milieuvriendelijke demontagestraat heeft niet voor niets in 1997 de milieuprijs van de gemeente ‘s Graveland gewonnen. Je ontvangt meteen een vrijwaringsbewijs. Je betaald direct na afgifte van de auto geen wegenbelasting meer en de verplichte APK keuring komt te vervallen. Tevens ontvang je een concurrerende prijs voor je sloopauto. Het enige wat je dan zelf nog moet doen is de verzekering stopzetten. De rest regelt Van Rijn & Co BV.

Van Rijn & Co BV Autodemontagebedrijf Ankeveen

<< terug naar overzicht

Conclusie

Het is nooit fijn om een auto naar de sloop te brengen, maar soms is er geen andere oplossing. Het is echter goed om te weten dat je sloopauto tegenwoordig op een vakkundige en professionele manier wordt gedemonteerd. Daarnaast gebeurt dit allemaal op een zeer milieuvriendelijke manier en word 98,4 % van je sloopauto weer hergebruikt en krijgt het een tweede leven. Het slopen van een auto is dus goed voor het milieu. Of beter gezegd: “Het slopen van een auto is zeker niet slecht voor het milieu en gebeurt tegenwoordig op een zeer professionele en verantwoorde manier”.

Veel succes met de aankoop van je volgende schadeauto of occasion!

met vriendelijke groet,
Marco van Rijn

Van Rijn & Co BV – Ankeveen
Cannenburgerweg 73
1244 RH Ankeveen
Tel: 035 656 1236