Waar moet ik op letten bij de aankoop van een schadeauto, tweedehands auto of occasions? Altijd vervelend als je een auto koopt en achteraf blijkt dat hij veel meer schade heeft dan vooraf werd aangegeven. Ik dit artikel alle ins en outs over de schadeauto, demontageauto of sloopauto, zodat jij verzekerd bent van een goede auto waar je jaren plezier van kan beleven. Ik geef 21 schadeauto tips en vertel ik meer over de schade van een auto controleren, handel in schadeauto’s, auto-demontagebedrijf versus sloopbedrijf, KZD certificaat, WOK-status, de waarde van een schadeauto bepalen en meer …

21 Schadeauto Tips - Aankoop tweedehands auto, occasion of demontageauto

Inhoud 21 Schadeauto Tips:

  1. Wat is een schadeauto?
  2. Wordt er gefraudeerd met schadeauto’s?
  3. Waarom worden schadeauto’s verkocht als normale occasions?
  4. Kan het gevaarlijk zijn om een auto van een onvertrouwd iemand te kopen?
  5. Waarom is de juiste kilometerstand van een auto belangrijk?
  6. Kun je een teruggedraaide tellerstand van een auto voorkomen?
  7. Kan ik de kilometerstand van een schadeauto controleren?
  8. Wordt er veel gefraudeerd met de verkoop van occasions?
  9. Hoe herken ik een schadeauto?
  10. Waarom is er handel in schadeauto’s?
  11. Wat is een auto-demontagebedrijf?
  12. Hoe werkt een auto-demontagebedrijf met schadeauto’s?
  13. Is een auto-demontagebedrijf het zelfde als een sloopbedrijf?
  14. Hoe milieuvriendelijk is een auto-demontagebedrijf?
  15. Zijn er ook schadeauto’s met lichte schade?
  16. Wat is een WOK-status?
  17. Waar kan ik het beste een schadeauto kopen?
  18. Wat is een KZD certificaat?
  19. Is een schadeauto hetzelfde als total loss?
  20. Wat is de waarde van een schadeauto?
  21. Waar kan ik schadeauto’s en auto-onderdelen kopen?
  22. Conclusie

Tip #1: Wat is een schadeauto?

Een schadeauto is, zoals de naam al zegt een auto die in het verleden schade heeft gehad. Hierbij gaat het niet om kleine blik schade, maar om grote autoschade waarbij het voertuig niet meer veilig de weg op kan. Dus als je per ongeluk met je spiegel ergens tegenop hebt gezeten en deze kapot is, heb je nog geen schade auto. Ook niet als je een kleine aanrijding hebt gehad en de bumper er bijvoorbeeld naast ligt. Dat is ook allemaal eenvoudig te repareren. Pas als de auto total loss is gereden en deze niet meer veilig op de weg kan rijden, spreek je over een schadeauto.

<< terug naar overzicht

Tip #2: Wordt er gefraudeerd met schadeauto’s?

Ja, helaas wel en dat wil je uiteraard graag voorkomen. Een schadeauto is voor een laag bedrag te kopen. Niet voor niets want er mankeert dan ook van alles aan. Schade is helaas niet altijd zichtbaar. Er kan ook veel verborgen schade zijn aan een auto die jij als leek nooit zult herkennen. Als een schadeauto wordt verkocht als normale tweedehands auto, dan kun je ook spreken van fraude. Dit wil je uiteraard ten alle tijden voorkomen.

Wordt er gefraudeerd met schadeauto’s?

<< terug naar overzicht

Tip #3: Waarom worden schadeauto’s verkocht als normale occasions?

Malafide autoverkopers kunnen een schadeauto kopen voor een zeer aantrekkelijke prijs. Vervolgens gaan ze de schadeauto opknappen, maar niet vakkundig en grondig zoals het hoort. Zo worden er alleen kleine aanpassingen aan de wagen doorgevoerd, zodat deze er optisch weer netjes uitziet. Dit zijn voornamelijk dan reparaties aan de buitenkant om hem er voor het oog weer goed uit te laten zien.

Vervolgens verkopen ze deze auto als een normale occasion, terwijl het eigenlijk een schadeauto is. De werkelijke schade zie je dan niet meteen, maar zal je later wel ondervinden als je ermee gaat rijden. Wil je snel een goedkoop autootje op de kop tikken via de particuliere markt, dan kan dat achteraf nog wel eens duur uitvallen. Het is daarom ook beter om de auto via een erkend en gecertificeerd autobedrijf te kopen.

<< terug naar overzicht

Tip #4: Kan het gevaarlijk zijn om een auto van een onvertrouwd iemand te kopen.

Als je een tweedehands auto gaat kopen bij een particulier of autoverkoper, ga je uit van wat zij aangeven. Je bent waarschijnlijk een leek en hebt weinig verstand van auto’s. De verkoper kan dan bijvoorbeeld zeggen dat hij slechts een klein ongelukje heeft gehad, maar dat hij verder altijd goed onderhouden is en de auto van zeer goede kwaliteit is. De verkoper wil er vanaf en geeft aan dat het een super auto is.

Verkoper heeft je opgelicht

Uiteraard ga je er een proefritje mee maken en controleert de auto van alle kanten. Uiteindelijk besluit je hem te kopen. Pas dagen of weken later kom je er achter dat je een schadeauto hebt gekocht en de verkoper je dus heeft opgelicht. Je geld terug vragen zal waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn en ruilen kan dan ook niet meer. En dan is het ook nog maar te hopen dat de schade niet van dien aard is dat je een gevaar op de weg bent.

<< terug naar overzicht

Tip #5: Waarom is de juiste kilometerstand van een auto belangrijk?

De kilometerstand van een auto geeft heel duidelijk aan hoeveel de auto gebruikt is vanaf dat hij voor de eerste keer uit de autogarage is gereden. Auto’s die weinig hebben gereden worden gezien als betere kwaliteit auto’s dan voertuigen die heel veel kilometers op de teller hebben. Koop je een nieuwe auto, dan kijk je dus al snel op de kilometerstand en bepaald aan de hand daarvan of je hem wel of niet wilt kopen. Je loopt dan helaas wel het risico dat de kilometerstand is teruggedraaid en dus te laag is.

<< terug naar overzicht

De klok terug draaien kan de prijs van een occasion verhogen

Door de klok terug te draaien kan de prijs van een occasion flink verhoogd worden. Het is niet toegestaan om dit te doen en sinds 1 januari 2014 is het zelfs illegaal. Helaas komt het toch nog in zo’n 5% van alle Nederlandse voertuigen voor. Het ergste is dat deze eigenaren het vaak helemaal niet weten en dus ook zijn opgelicht. Dit is echter te voorkomen.

Kilometerstand van een auto controleren?

<< terug naar overzicht

Tip #6: Kun je een teruggedraaide tellerstand van een auto voorkomen?

Ja, gelukkig kunnen we voorkomen om een auto te kopen met een teruggedraaide tellerstand d.m.v. deze handige tool op het internet: https://www.autoverleden.nl/index.php. Auto’s die in de garage komen voor reparatie, een keuring, taxatie of controle, worden namelijk door die garage geregistreerd. Zij zijn op dat moment verplicht om de kilometerstand door te geven aan de Nationale Autopas en Rijksdienst voor het Wegverkeer. Deze instanties zetten de kilometerstanden op kenteken in een database, zodat deze heel eenvoudig later geraadpleegd kunnen worden.

<< terug naar overzicht

Tip #7: Kan ik de kilometerstand van een schadeauto controleren?

Ja, je kunt dus ook heel eenvoudig de kilometerstand van een schadeauto of tweedehands auto controleren door de NAP kilometerstand te controleren in NAP database. Door te zoeken op het kenteken kun je de auto vinden en de tellerstand invoeren die in de auto wordt weergegeven. Bij een tellerstandcontrole ontvangt je geen overzicht van de kilometerstanden, maar alleen het oordeel ‘logisch’, ‘onlogisch’ of ‘geen oordeel’. Zo kun je ontdekken of de kilometerstand van je auto logisch is en er dus niet mee geknoeid is. Is de tellerstand logisch dan zou je de auto kunnen kopen. Is hij niet logisch, dan is het maar beter om van de koop af te zien om zo een miskoop te voorkomen.

<< terug naar overzicht

Tip #8: Wordt er veel gefraudeerd met de verkoop van occasions en schadeauto’s?

Ja, helaas komt het maar al te vaak voor dat er gefraudeerd wordt met de verkoop van occasions. Er wordt dan niet alleen geknoeid met de kilometerstand, om zo meer geld voor de auto te kunnen vragen, maar er wordt ook gefraudeerd met het schadeverleden van een auto. Er wordt dan grote schade verzwegen om de auto als een gloednieuwe gebruikte wagen te kunnen verkopen. Wil je voorkomen dat de auto die jij koopt een schadeauto is zonder dat te weten? Doe dan een controle van het schadeverleden via deze website: https://www.autoverleden.nl/index.php

<< terug naar overzicht

Tip #9: Hoe herken ik een schadeauto?

Veel mensen denken dat ze veel kennis moeten hebben om te kunnen zien in welke staat een auto zich bevindt. Uiteraard wil je voorkomen dat je een autowrak koopt of een sloopauto op de oprit krijgt zonder dat het te weten. Je nieuwe occasion moet uiteraard precies degene zijn die je zoekt tegen een zo laag mogelijke prijs. Dan is het maar goed dat er een gratis online tool is die je hierbij kan helpen. Je kunt een online schade check doen op het kenteken en zo de historie achterhalen van de auto die je wilt gaan kopen. Hiervoor heb je dus helemaal geen technische kennis nodig, maar alleen deze autoverleden checken via deze website: https://www.autoverledenchecken.nl/

Hoe herken ik een schadeauto?

<< terug naar overzicht

Tip #10: Waarom is er handel in schadeauto’s?

Van Rijn & Co is een voorbeeld van een autodemontagebedrijf dat handelt in schadeauto’s. Schadeauto’s kunnen op 2 manieren verhandelt worden. Allereerst wordt uiteraard duidelijk aangegeven om welke schade het gaat, bijvoorbeeld dat de auto een groot ongeluk heeft gehad. De auto wordt dan expliciet aangeduid als schadeauto. Er zijn mensen en bedrijven die deze schadeauto’s opkopen en hierin handelen. Hij mag dan wel niet meer veilig zijn om op de weg te rijden, maar er zitten wel nog veel bruikbare onderdelen aan. Deze onderdelen zijn perfect geschikt voor gebruik in andere auto’s. Dit type gedemonteerde auto’s kunnen goedkoop gekocht worden en daarmee kunnen dure onderdelen verzameld worden en doorverkocht worden voor aantrekkelijke prijzen

<< terug naar overzicht

Tip #11: Wat is een auto-demontagebedrijf?

Een auto-demontagebedrijf is een onderneming die auto’s demonteert of wel uit elkaar haalt. Wij als Van Rijn en Co zijn ook een auto-demontagebedrijf en hebben er ons beroep van gemaakt om auto’s te slopen en de bruikbare auto onderdelen voor een gunstige prijs door te verkopen. Ook verkopen ze complete schadeauto’s door aan handelaren of mensen die graag klussen aan auto’s of hun oldtimer willen opknappen.

Tip #12: Hoe werkt een auto-demontagebedrijf met schadeauto’s?

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=udIZoIFxVhg

Een auto gaat gemiddeld na 18 jaar naar de sloop. In Nederland zijn dat zo’n 230.000 voertuigen per jaar. Samen met een netwerk van circa driehonderd ketenpartners zorgt ARN voor de milieuverantwoorde verwerking van deze afgedankte auto’s en accu’s. Minimaal 95% van het autogewicht wordt gerecycled of nuttig toegepast.

Alles begint bij het ARN autodemontagebedrijf. Dat meldt het voertuig af bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) om het vervolgens te demonteren. Veel onderdelen – zoals startmotor, versnellingsbak, dynamo en koplampen – kan het autodemontagebedrijf opnieuw gebruiken of verkopen voor tweedehands gebruik. Andere onderdelen – zoals banden, accu’s, LPG-tanks en vloeistoffen – worden verwijderd voor recycling. Gespecialiseerde bedrijven verwerken ze tot grondstoffen voor nieuwe producten. De recycling en verwerking van oude batterijen en accu’s vereist bijzondere aandacht.

ARN telt 226 aangesloten autodemontagebedrijven. Met elkaar recyclen zij 25,2% van het gewicht van alle afgedankte auto’s die in Nederland ingeleverd worden.

<< terug naar overzicht

Tip #13: Is een auto-demontagebedrijf hetzelfde als een sloopbedrijf?

Sloopbedrijven

Vroeger spraken we over een auto naar de sloop brengen. Op het moment dat de kosten voor reparatie niet meer opwogen tegen de waarde van de auto, was deze slooprijp. Eenmaal op de sloop, werden er ook de bruikbare onderdelen uitgehaald of kon je ze zelf uitzoeken en kopen. Het wrak dat overbleef werd geplet door een grote zware hamer en bleef dan lang liggen op het terrein van het sloopbedrijf.

<< terug naar overzicht

Auto-demontagebedrijven

Tegenwoordig noemen we het slopen van een auto ‘demonteren’ en gaat het er veel milieuvriendelijker aan toe. Bij Van Rijn & Co BV hebben ze een speciale demontagelijn gemaakt waar de auto vol ingaat en er geheel vloeistofvrij weer uit komt. Vervolgens worden alle bruikbare onderdelen eraf gehaald. Deze worden geïnspecteerd en gecontroleerd en als ze goed bevonden zijn, kunnen deze verkocht worden in de losse auto-onderdelen markt.

Auto-demontagebedrijf hetzelfde als Sloopbedrijf?

<< terug naar overzicht

Tip #14: Hoe milieuvriendelijk is een auto-demontagebedrijf?

Je zou denken met al die olie, accuzuren en gevaarlijke vloeistoffen dat het demonteren van een auto niet erg milieuvriendelijk is. Maar niets is minder waar. Tegenwoordig worden er strenge eisen gesteld aan autodemontage en dat is maar goed ook. Van Rijn & Co heeft een zeer moderne en milieuvriendelijk demontagestraat. Hierin worden alle vloeistoffen een voor een zorgvuldig afgetapt en netjes afgevoerd. Ze hebben er in 1997 zelfs de milieuprijs van de gemeente ‘s Graveland mee gewonnen. Het 3-sterren KZD certificaat geeft aan dat ze als demontagebedrijf aan de strengste eisen voldoen. In tip 18 vertel ik meer over KZD certificatie.

<< terug naar overzicht

Tip #15: Zijn er ook schadeauto’s met lichte schade?

Ja, vaak is de schade bij een auto-ongeluk maar klein. Bijvoorbeeld kleine krasschade, blikschade, een kapotte koplamp of een bumper die eraf ligt. Deze schade is snel te herstellen en kunnen tegen lage herstelkosten worden uitgevoerd. Komt een dergelijk auto via een verzekeringsmaatschappij binnen bij een auto-demonteerbedrijf, dan zal hij eerst grondig geïnspecteerd worden. Zij hebben de kennis en benodigde certificaten in huis om te kunnen beoordelen of het echt slechts om oppervlakkige schade gaat. Mocht er echter grotere verborgen schade zijn en de wagen niet meer veilig de weg op kunnen gaan, dan wordt het een echte schade-auto en wordt hij afgemeld bij RDW. Valt de schade mee, dan kan hij hersteld worden en weer terug op de markt gebracht worden.

<< terug naar overzicht

Tip #16: Wat is een WOK-status?

Een Wok-status heeft niets met chinezen te maken, mocht je dat denken. Nee, dit heeft te maken met de APK keuring. Deze is voor elke auto verplicht. Als je auto flink beschadigd is of geïmporteerd is uit het buitenland met schade, dan kan het zijn dat deze opnieuw gekeurd moet worden. In de tijd dat je moet wachten op de herkeuring, krijgt je auto een WOK-status. WOK staat voor “Wachten op Keuring”. Een WOK-status kan worden opgelegd door de RDW, de politie of een schade-expert. In die tijd mag je (afgezien van het ritje naar het keuringsstation) niet rijden met de auto. Het is wel mogelijk om een auto met WOK-status te verkopen, maar daar kleven wel nadelen aan.

Wat is een WOK-status?

<< terug naar overzicht

Tip #17: Waar kan ik het beste een schadeauto kopen?

Het kopen van een schadeauto kan risico’s met zich meebrengen. Als je weet welke schade er precies is aan het voertuig, kun je overwegen of de prijs de waarde dekt. Om zeker te weten dat je een eerlijk antwoord krijgt op de schade die een schadeauto heeft, kun je het beste terecht bij een gecertificeerd auto-demontagebedrijf. Het KwaliteitsZorg Demontage KZD certificaat is zo’n certificatie van voertuigdemontagebedrijven. Van Rijn & Co heeft het hoogste 3-sterren niveau. Koop je een schadeauto bij Van Rijn & Co, dan weet je precies wat je koopt en zal er een eerlijke prijs voor gevraagd worden die de lading dekt. KDZ gecertificeerde bedrijven zijn ook geschikte toeleveranciers voor marktpartijen als importeurs, dealers, verzekeraars e.d.

<< terug naar overzicht

Tip #18: Wat is een KZD certificaat?

KZD staat voor KwaliteitsZorg Demontage en is een certificering voor ondernemingen in de voertuigdemontagebranche. Bij deze certificering zijn 1, 2 of 3 sterren mogelijk. Hier in het kort wat deze inhouden;

  1. Bedrijven met een KZD-ster hebben het basisniveau en voldoen aan eisen als milieuvergunning, Arbo en meer. Tevens zijn specifieke eisen op het gebied van materiaalrecycling.
  2. Met twee KZD-sterren mag een demontagebedrijf onderdelen verkopen en kunnen ze aantonen dat zij een betrouwbaar adres zijn om gebruikte onderdelen te kopen. Van enkele essentiële onderdelen (motorblok, startmotor, boardcomputer e.d.) wordt herleidbaarheid geëist ten behoeve van fraudebestrijding en vaststelling van het exacte type onderdeel.
  3. Demontagebedrijven met 3 KZD sterren voldoen aan alle eisen die momenteel onder meer door STIBA in het kader van de STIBA Garant Erkenning, alsmede Achmea in het kader van de Groene Polis, worden vereist. Ze geven niet alleen de zekerheid over de herkomst van een onderdeel, maar kunnen ook de kwaliteit van het onderdeel aangeven middels de zgn. classificatie. Tevens zijn ze geschikte toeleveranciers (op bestelling) voor marktpartijen als importeurs, dealers, verzekeraars e.d. etc.

Wat is een KZD certificaat?

Van Rijn & Co BV uit Ankeveen voldoet aan het hoogste niveau en heeft 3 sterren. Een zeer betrouwbaar adres dus voor de aankoop van schadeauto’s en auto-onderdelen. Wil je meer weten over deze KZD Certificaring? Download dan dit pdf-document >>

<< terug naar overzicht

Tip #19: Is een schadeauto hetzelfde als total loss?

Nee, dat zijn twee verschillende termen. Een schadeauto is niet per definitie total loss. Ook een sloopauto hoeft niet persé total loss te zijn. Soms zijn de gebreken van een auto zo groot dat het zich niet meer loont om hem nog te laten repareren. Verkopen heeft dan ook niet veel zin meer en doe je in dat geval ook liever niet om problemen achteraf te voorkomen. Een auto is pas total loss als de schade expert dat zo heeft vast gesteld. En dan wil dat ook niet zeggen dat deze niet meer de weg op zou kunnen.

<< terug naar overzicht

Technisch en economisch total loss

Technisch total loss kan de auto niet meer gerepareerd worden, bijvoorbeeld door grote schade aan de carrosserie. Een auto is economisch total loss is als de reparatiekosten zijn hoger dan de waarde van de auto, bepaald door de dagwaarde van je auto (voor het ongeluk) en de restwaarde (na het ongeluk). Een schadeauto is niet meer dan een auto met kleine of zeer grote schade.

<< terug naar overzicht

Tip #20: Wat is de waarde van een schadeauto?

Wat de waarde is van een schadeauto is helaas niet vooraf te berekenen. De waarde heeft namelijk alles te maken met vraag en aanbod en de marktwaarde. Heb je een geliefde auto waar er niet veel van zijn, dan zal de waarde hoger liggen. Bij de waarde van een schadeauto zal het autodemontage bedrijf kijken naar het gewicht en het bouwjaar. Heb je een oud Opeltje uit de vorige eeuw, dan zal je niet veel meer krijgen dan de oud ijzer prijs.

<< terug naar overzicht

Waarde van schadeauto’s berekenen

De meeste demontage bedrijven hebben zich gericht op de verkoop van auto-onderdelen. Als ze een auto slopen zijn er veel onderdelen die los verkocht kunnen worden zoals koplampen, spiegels, motorkappen en noem maar op. Heb je een iets jonger model en populair merk sloopauto, dan is het wellicht mogelijk om iets meer ervoor te krijgen. De autohandelaar zal je namelijk meer geld bieden voor je auto als de onderdelen goed in de markt liggen en ze snel weer verkocht kunnen zijn. Met andere woorden; de waarde van een schadeauto is dus niet vooraf te berekenen maar afhankelijk van het merk, bouwjaar en hoe gewild hij is in de automarkt.

<< terug naar overzicht

Tip #21: Waar kan ik schadeauto’s en auto-onderdelen kopen?

Een goed beginpunt om op zoek te gaan naar een schadeauto is de website schadeautos.nl. Hierop staan nagenoeg alle schadedealers in Nederland waar je terecht kunt voor een schadeauto en auto-onderdelen. Een daarvan is Van Rijn & Co uit Ankeveen in ’t Gooi. Hier kun je terecht voor schadeauto’s van vele merken en bouwjaren. Daarnaast hebben ze een ruim aanbod in auto-onderdelen en keuze uit ruim 200 demontage scooters en brommers. Neem gerust contact met hun op voor de mogelijkheden.

Waar kan ik een schadeauto kopen?

<< terug naar overzicht

Conclusie

Ik hoop dat ik je hiermee nuttige informatie en tips heb gegeven, zodat je bij de aankoop van je volgende auto beter beslagen ten ijs zult komen. Mocht je ooit een flinke miskoop hebben gedaan, dan laat het me maar even weten via onderstaand reactieveld. Heb je nog extra tips, dan hoor ik ze graag.

Veel succes met de aankoop van je volgende schadeauto of occasion!

met vriendelijke groet,
Marco van Rijn

Van Rijn & Co BV – Ankeveen
Cannenburgerweg 73
1244 RH Ankeveen
Tel: 035 656 1236